Oekraïne, de weg naar de vrijheid Oekraiense filmdagen

Van 31 maart tot en met 1 april 2016, biedt het monumentale Pathé Tuschinski in Amsterdam het decor voor de Oekraïense filmdagen. De film tweedaagse wordt georganiseerd in het kader van de Ja-campagne voorafgaand aan het referendum aangaande het associatieverdag met Oekraine. Er worden gedenkwaardige, in Oekraïne gemaakte films getoond waarover na afloop gediscussieerd zal worden vanuit een historisch perspectief. Onder de vlag van Oekraïne, de weg naar de vrijheid, worden drie sterke, indrukwekkende films vertoond die de bittere weg van de Oekraïners naar een vrij land laten zien, waaronder Winter on Fire die in 2016 was genomineerd voor de Amerikaanse Oscar in de categorie Beste Documentaire. Deze film dagen wordt het podium voor kennismaking, uitwisseling en vraagstelling over de Oekraïense cinema, Oekraïne en het Associatieverdrag. Naast het vertonen van de films, bestaat het informatieve culturele programma uit aansluitende discussie met Oekraïense en Nederlandse filmmakers, artiesten en historici. Uit eigen persoonlijke en professionele ervaring en inzichten zullen deze experts niet alleen misvattingen over het land en het verdrag ontkrachten maar vooral uitleggen waarom Oekraïne de weg naar de vrijheid heeft gekozen en waarom Nederlandse steun hiervoor zo belangrijk is.

Over de Oekraïense filmdagen

De Oekaїense filmdagen “Oekraïne, de weg naar de vrijheid” in Amsterdam op 31 maart en 1 april zal geopend worden met de filmvoorstelling “The eleventh year. Deze avantgardistische documentairefilm van Dziga Vertov, pionier in de wereld van de filmkunst, zal worden begeleid door een life soundtrack, die door de Oekraïense componist Anton Baibakov en muzikant Sofia Turta (piano) zal worden uitgevoerd. De premiere van deze film voorstelling vond plaats tijdens de afsluiting van het 10th International Human Rights Documentary Film Festival Docudays UA, waarna het werd gepresenteerd in Berlijn, Brussel, Londen en Parijs.

De documentairefilm “The Russian woodpecker , winnaar van het Sundance filmfestival, is tot stand gekomen door een creatieve samenwerking tussen Oekraïne, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten. De film vertelt het verhaal van een kunstenaar uit Kiev die zijn eigen onderzoek start naar de oorzaken van de kernramp in Tsjernobyl. De film wordt gepresenteerd door regisseur Chad Gracia, hoofdpersoon Fedor Alexandrovich en producer Marina Orekhova. Na de vertoning van de film zal er een dialoog plaatsvinden tussen publiek en de makers van de film.

De oekraiense filmdagen zullen worden afgesloten met de film “Winter on Fire, die in 2016 was genomineerd voor de Amerikaanse Oscar in de categorie Beste Documentaire. Deze documentaire door Evgeny Afineevsky, is een filmische kroniek van de gespannen maar ook inspirerende gebeurtenissen op de Kievse Maidan (Onafhankelijkheidsplein) gedurende 93 dagen in 2013 en 2014. “Winter on Fire” werd geproduceerd door Netflix en toegelaten tot het programma van de Internationale filmfestivals in Venetië en Toronto. In februari was de film, een co-productie van de Verenigde Staten, Oekraïne en Groot-Brittannië, genomineerd voor een Academy Award in de categorie Beste Documentaire. De regisseur zal de film samen met zijn productie team presenteren in Amsterdam en na de vertoning zal er een discussie met het publiek worden gehouden.

Organisatie

Organisators Stichting Brand New Ukraine
Arthouse Traffic
Hoofdpartner Stichting Ihor Yankovsky
Officiele luchtvaartmaatschappij Ukrainian International Airlines
Oekraїense filmdagen in Nederland
worden u aangeboden door
Het Oekraïense Staatsbureau voor Film
Ministerie van buitenlandse zaken

Films

The Eleventh Year

Geregisseerd door Dziga Vertov
Sovjet-Unie, 1928, 52 min.
Documentaire
31-03-16; 19:00 – 21:00, Pathé Tuschinski, Amsterdam
Gratis toegang, registratie verplicht

De moderne soundtrack van de film zal live uitgevoerd worden door Anton Baibakov (Electronics) en Sofia Turta (keyboard). De filmmuziek is geschreven door Anton Baibakov, op verzoek van de Docudays UA International Human Rights Documentary Film Festival, binnen het serieproject van muzikale cinematografische opvoeringen, Kolo Dzigi – een van de bekendste projecten van het grootste filmarchief van Oekraine, Oleksandr Dovzhenko National Center.

The Eleventh Year is een documentaire gebaseerd op een Sovjet nieuwsfilm uit de 20-er jaren waarin het verhaal verteld wordt over het ontstaan van het socialisme. Het is de eerste door Vertov opgenomen film in Oekraïne. Het elfde jaar van de Sovjetheerschappij was een periode van industrialisatie. Ook werd het Dnipro HES gebouwd alsmede andere giganten van de Sovjetindustrie. De regisseur director (Weet niet wat dit is in NL heeft zich bewust op dit 11e jaar (zonder officiële feesten) gericht om “verjaardagsfeesten” en officiële overheids festiviteiten te vermijden. De camera is uitsluitend gericht op het belangrijkste aspect; werk – de onvermoeibare bouw van een nieuwe socialistische werkelijkheid in Oekraïne. Op 28 februari 1928, vertelde Dziga Vertov dat The Eleventh Year was geschreven door de filmcamera, zonder tussenkomst van een script en dat de camera de plaats had ingenomen van de pen van de schrijver. Hierdoor claimde Vertov terecht dat hij een zuiver cinematografische taal had uitgevonden (tegelijkertijd overtuigd socialist) waarin men direct te maken heeft met de rauwe materialen van de feiten.
The Eeventh Year is eind 2012 gerestaureerd door het Oleksandr Dovzhenko National Center.
vertov oekraiense filmdagen

Dziga Vertov (1896 – 1954)
Regisseur
Vertov was een Russische pionier van de avant-garde documentaire film, een journalistisch regisseur en bioscoop theoreticus. Latere generaties documentaire filmmakers zijn beïnvloed door zijn toepassing van het filmen en zijn Cine-Eye theorie. Aangevuurd door Sovkino verhuisde Vertov naar Oekraïne op verzoek van de Odessa Film Studio. In Oekraïne maakte hij opnames voor drie films: The Eleventh Year (1928), Man with a Movie Camera (1929) welke door het British Sight & Sound Magazine benoemd werd tot de beste documentaire ooit gemaakt, en Enthusiasm (1930) die de eerste geluidsfilm was in Oekraïne en de eerste film van Vertov met een soudtrack. De verspreiding van deze drie films was niet erg succesvol, toch kan men moeilijk hun invloed overschatten op de latere ontwikkeling van de documentaire film.

baibakov oekraiense filmdagen

Anton Baibakov (1983)
Componist van de soundtrack

Baibakov componeert al muziek vanaf 1998. In 2005 studeerde hij af bij het Ivan Karpenko-Kary National Theatre, Cinema and Television University in Kiev. Hij werkte als geluidsregisseur bij televisie, radio en film postproducties, en als geluidsontwerper en componist voor hoofdfilms, documentaire films en commercials. Als onafhankelijk musicus werkte hij steeds met bekende Oekraïense bands (DakhaBrakha, Katya Chilly). In 2011 kreeg hij twee prijzen voor beste soundtracks: bij het Ibiza International Film Festival, Spanje (I’m not Telling door Igor Kopylov) en het Open Night Film Festival in Oekraïne (Hoydalka door Serhiy Myronenko).

Dovzhenko_Centre_building oekraiense filmdagen

Oleksandr Dovzhenko National Centre
Nationaal centrum Oleksandr Dovzhenko is Oekraine’s grootste filmarchief en verzorgt opslag en restauratie van nationale films. Daarnaast onderzoekt en publiceert het nationaal centrum op het gebied van cinematografie en distribueert en promoot het Oekraiense films in Oekraïne en daarbuiten. Het archief herbergt meer dan 5000 Oekraiense en buitenlandse films, duizenden gearchiveerde documenten cinematografische exposities. KOLO DZYGY, geinitieerd door het Dovzhenko Centre, is een serie van filmische optredens en verzorgt premieres van gerestaureerde Oekraiense avantgardistische stomme films begeleid door hedendaagse muziek.

The Russian Woodpecker

Geregisseerd door Chad Gracia
Groot-Brittannië, Oekraine, Verenigde Staten van Amerika, 2014, 72 min.
Documentaire De film zal gepresenteerd worden door de hoofdrolspeler Fedor Aleksandrovych en producent Marina Orekhova
– Grand Jury Prize for Best Documentary, World Cinema, Sundance Film Festival, 2015
– Nomination for the Best Documentary Feature, Independent Spirit Awards, 2016
01-04-16; 18:45 – 20:50, Pathé Tuschinski, Amsterdam
Gratis toegang, registratie verplicht

Fedor Alexandrovich is een radioactief man. Hij was in 1986 vier jaar oud, toen hij werd blootgesteld aan de giftige straling van de Chernobyl kernreactorramp en hij zijn huis moest ontvluchten. Nu, 33 jaar, is hij een kunstenaar in Oekraïne, met radioactief strontium in zijn botten en een unieke obsessie voor de catastrofale wereldverandering: waarom gebeurde het eigenlijk? Was er meer dan wat het Sovjetministerie wilde vertellen? En, nog belangrijker, wat had dit alles van doen met de enorme, mysterieuze stalen pyramide die nu twee mijl van de plek van de ramp aan het wegrotten is; een lomp Koude Oorlogswapen, bekend onder de naam Duga met de bijnaam “The Russian Woodpecker” vanwege de vreemde, constant tikkende radiofrequenties die het uitzendt? Alexandrovich keert terug naar de spooksteden in de radioactieve Uitsluitingszone om antwoorden te vinden, en om te besluiten of hij zijn leven zal riskeren door die te openbaren te midden van de groeiende schaduwen van de dreigende Oekraïense revolutie en oorlog.

chad gracia oekraiense filmdagen

Chad Gracia
Regisseur
Chad heeft bijna 20 jaar in het New York Theater gewerkt als produces, dramaturg en toneelschrijver met een focus op spelen in dichtvorm. Zijn werken zijn geproduceerd in diverse steden in de Verenigde Staten en Europa. Hij was co-schrijver van Gilgamesh, een drama gebaseerd op het Sumerische verhaal, van de Pulitzerprijswinnaar en auteur Yusef Komunyakaa, en hij heeft langdurig samengewerkt met de Amerikaanse dichter toneelschrijver Kirk Wood Bromley. The Russian Woodpecker is zijn eerste film.

Fedor Alexandrovich oekrainese filmdagen

Fedor Alexandrovich
Hoofdrolspeler
Fedor is geboren in een welbekende familie die Oekraïne heeft voorzien van kunstenaars en auteurs in verscheidene eeuwen. Tegenwoordig onderwijst hij theaterontwerpen aan de Academy of Fine Arts in Kiev en hij heeft aan meer dan 40 theaterproducties gewerkt door heel Oekraïne. Behalve ontwerper bij het theater is hij een dichter en een schilder, met verschillende dichtbundels en meer dan 50 tentoonstellingen van zijn schilderijen in galerieën en musea in Oekraïne.

Artem Ryzhykov oekraiense filmdagen

Artem Ryzhykov
Filmproducent
Hij is de winnaar van de International Documentary Association’s Best Cinematography – 2015 Award voor zijn werk aan The Russian Woodpecker. Hij studeerde in 2010 af aan The Kieve University voor Theatre, Film and Television. Hij was de laatste student van de legendarische Sovjetfilmproducent Vadim Vereshchak en studeerde verschillende jaren bij Bogdan Verzhbitsky. Als Director of Photography heeft Artem wereldwijd vele prijzen gewonnen. Zijn korte film Hindrance was een halve finalist bij YouTube’s Your Film Festival en werd gepresenteerd bij de Cannes’ Short Film Corner als een selectie van Oekraïne.

Marina Orekhova oekraiense filmdagen

Marina Orekhova
Producent
Marina is een producer uit Kiev en werkt met Amerikaanse documentaire regisseurs en Europese tv-ploegen in Oekraïne. Ze co-produceerde De Russische Woodpecker door Chad Gracia (2015), winnaar van Sundance Grand Jury prijs. Daarnaast was ze line-producer van het bekroonde The Babushkas van Tsjernobyl door Holly Morris en Anne Bogart (2015) en Bloody Money van Havana Marking (2016). Ze heeft voor verschillende in Oekraïne opgenomen tv-programma’s samengewerkt met ARTE, ZDF, BBC, RBB. Marina heeft een rijke achtergrond in het festival management in Oekraïne en event management wereldwijd.

Winter on Fire: Ukraine’s fight for freedom

Geregisseerd door Evgen Afineevsky
Groot-Brittannië, Oekraine, Verenigde Staten van Amerika, 2015, 102 min
Documentaire
De film zal gepresenteerd worden door haar regisseur Evgen Afineevsky, cinematograaf Alex Kasphur en producent Halyna Sadomtseva
– Nominatie in de categorie Beste Documentaire, Academy Awards 2016
– Publieksprijs, Toronto International Film Festival 2015
– Wereld premiere tijdens hhet 72e Filmfestival van Venetie, 2015
01-04-16; 21:00 – 23:50, Pathé Tuschinski, Amsterdam
Gratis toegang, registratie verplicht

Ware gebeurtenissen die 93 dagen vertonen in 2013 en 2014. De film getuigt van de vorming van een nieuwe burgerrechtenbeweging in Oekraïne. Wat begon als een vreedzame studentendemonstratie om de Europese integratie te bevorderen, groeide uit tot een volledig ontwikkelde gewelddadige revolutie die opriep tot het ontslag van de nationale president. De film vertoont de opmerkelijke mobilisatie van bijna een miljoen inwoners vanuit het hele land die protesteren tegen het corrupte politieke regime dat extreme dwang tegen haar eigen bevolking gebruikt.

Evgen Afineevsky oekraiense filmdagenEvgen Afineevsky
Filmregisseur
Winter on Fire is de de derde kenmerkende documentaire van Evgeny Afineevsky. Hij heeft meer dan tien hoofd- en korte films geproduceerd, inclusief de bewerking van Crime & Punishment (2002) met filmsterren Vanessa Redgrave, Crispin Glover, John Hurt en Margot Kidder. Hij produceerde en regisseerde ook diverse televisieprojecten. Zijn belangrijke leidinggevend debuut Oh Vey! My Son is Gay!! Heeft talrijke prijzen verkregen op filmfestivals in de hele wereld.

Alex Kashpur oekrainese filmdagen

Alex Kashpur
Cinematograaf

Alex werkte aan documentaires en tv-films. Momenteeel werkt hij aan zijn film London! The studio? als regisseur, schrijver en executive producer. Zijn vorige stuk is een korte film The Edge of Life. Hij is mede-oprichter van UkrStrim TV media resource en mede-oprichter van de Onafhankelijke Unie van Oekraiense Live Streamers.

Halyna Sadomtseva oekraiense filmdagen

Halyna Sadomtseva
Producent

Producent, journalist, media activist. In 2014 coordineerde Halyna het publieke online tv-kanaal Spilnobachennya. Gedurende 4 maanden tijdens de Revolution of Dignity op het Maidan plein in Ukraine, organiseeerde ze 24/7 online live streaming. Tijdens deze periode heeft ze 300 vrijwilligers verzameld om de TV camera te bedienen op het Maidan plein om vanaf dezelfde plek direct uit te zenden. Sinds 2015 is Halyna de hoofd producent van SPN Productie TV studio. Ze is co-producent van Oscar genomineerde Winter on Fire waarvoor ze alle filmopnames heeft georganiseerd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.